Atunci când vorbim despre alegerea în funcție a președintelui, a comitetului executiv sau a unui cenzor din cadrul membrilor unei asociații de proprietari, se pune problema dacă se întocmește un contract de mandat sau nu.
Atunci când aceștia sunt remunerați, se întocmește întotdeauna un mandat, dar atunci când munca prestată de aceștia este fară compensație bănească, se obișnuiește să nu se încheie niciun contract.
Răspunsul, însă, se află în lege și aceasta precizează că trebuie întocmit un contract de mandat, atât pentru fiecare membru al comitetului executiv, cât și pentru președinte și cenzor, indiferent dacă aceștia sunt remunerați sau nu.
Contractul de mandat reprezintă înțelegerea parților și este totodată punctul de pornire în activitatea fiecăruia, acceptată și asumată de fiecare participant la mandat în parte, prin acceptarea drepturilor și obligațiilor stipulate în cuprinsul acestuia.
Contractul poate conține în plus diferite informații folositoare în viitor ambelor părți, precum obligații suplimentare asumate spre realizare, program de lucru, termeni și modalitate de încetare a mandatului, preaviz și, bineînțeles, remunerația.
Este foarte important că fiecare parte să cunoască ce are de făcut și ce se întâmplă dacă nu își îndeplinește corect mandatul. În lipsa încheierii unui contract, acceptat și semnat de ambele părți, niciuna dintre aceste părți nu poate ridică pretenții concrete asupra celeilalte în caz de neexecutare.